FRACÀS ESCOLAR -- FALTA D'ESFORÇ.

Escrit per Joan Vila Pont - Publicat el 4 de Maig de 2011
El passat dijous vint-i-vuit d'abril es varen presentar en el Teatre - Auditori de Granollers les conclusions del Projecte Educatiu MILLOREM. Un grup de treball coordinat pel professor de secundària Toni Argent Ballús ha analitzat les dades recollides de les enquestes fetes a més de dotze mil alumnes, de dotze a setze anys, de cinquanta-dos centres de secundària del Vallès Oriental; que representen el noranta-cinc per cent de cobertura. A partir d'aquestes dades s'han buscat les causes del fracàs escolar i s'han proposat millores.
El passat dijous vint-i-vuit d'abril es varen presentar en el Teatre - Auditori de Granollers les conclusions del Projecte Educatiu MILLOREM. Un grup de treball coordinat pel professor de secundària Toni Argent Ballús ha analitzat les dades recollides de les enquestes fetes a més de dotze mil alumnes, de dotze a setze anys, de cinquanta-dos centres de secundària del Vallès Oriental; que representen el noranta-cinc per cent de cobertura. A partir d'aquestes dades s'han buscat les causes del fracàs escolar i s'han proposat millores.


El Projecte Educatiu MILLOREM, molt rigorós en cada un dels seus apartats, ens porta a la conclusió que el fracàs escolar és plenament present dintre del sistema educatiu actual i una de les causes més remarcables, per no dir la principal, és la FALTA D'ESFORÇ; i, en aquest sentit es fan les següents reflexions:

Els últims trenta anys han estat de constant canvi social, econòmic, cultural, religiós.... però hi ha coses que no haurien de canviar mai com és la necessitat d'esforçar-se. Partint d'aquesta base, quan parlem dels nois i noies, em de tenir clar que són els que formaran part de les generacions futures de treballadors i treballadores del nostre país que hauran de tirar endavant els nostres ajuntaments, les nostres empreses, les nostres associacions, escoles, etc.. Com tirar endavant si cada cop estan desapareixent aspectes tan importants com l'esforç, la responsabilitat, l'educació i el treballar per fer bé les coses?.

Avui dia un nombre elevat de nois i noies posen en pràctica el que coneixem com a LLEI DEL MÍNIM ESFORÇ, convertint-se en un perill per la nostra societat i que cada dia que passa te més seguidors. Se'ls dóna pràcticament tot mastegat, persegueixen allò que és fàcil, el que no costa, allò que no els fa pensar. Per aconseguir alguna cosa a la vida cal dedicar-li esforç. Segons Aristòtil, "més es vol allò que amb més treball s'aconsegueix" i realment és veritat. Allò que no ens costa gens no li donem importància però allò que ens costa ho recordem.

La poca implicació dels valors de la cultura de l'esforç en el terreny educatiu ens porta tot un reguitzell de mancances com és l'absència d'il•lusió i entusiasme, poc domini de les tècniques d'aprenentatge, desorientació, absentisme escolar..., que tenen com a conseqüència una educació de dubtosa qualitat. Perquè he d'estudiar? De què em servirà?; es pregunten molts joves. Per desgràcia, saben molt bé el que no volen però els costa saber el que realment volen.

Plató (427 a.C.) en el seu llibre LA REPÚBLICA, ens diu que" l'educació comença des de la més tendra infància i és l'únic camí per aconseguir una societat justa". L'educació, doncs, és la base i ha de ser una de les principals prioritats de la nostra societat per avançar dignament. El nostra sistema educatiu ha de millorar i ha de fomentar el treball i l'esforç. Tots hi estem implicats. Espavila't

Segueix omplint aquest minut amb raons per respirar.
Mario Benedetti