L’ESCOLA HA D’ENSENYAR ALS ALUMNES A SER FELIÇOS?

Escrit per Patronat Fundació Espavila - Publicat el 19 de Setembre de 2012
“ENSENYAR A UN NEN O NENA A DOMINAR LA MENT I ACONSEGUIR UNA PERSONALITAT EQUILIBRADA ÉS FACILITAR-LI EL CONEIXEMENT AVUI, I A MÉS, PROPORCIONAR-LI LA FELICITAT EN EL FUTUR”.
Bona pregunta per reflexionar al començament del nou curs escolar! Doncs bé; Ferran Salmurri, psicòleg clínic i autor d’un pla per la salut mental escolar, opina que el domini de les emocions en general i la felicitat en particular es pot aprendre a l’escola de la mateixa manera que s’aprèn qualsevol assignatura com per exemple les matemàtiques, ja que són sentiments que es poden modular a voluntat si t’ensenyen com fer-ho. Però; com s’ha de fer?: “S’han de tractar amb tècniques d’higiene mental: autocontrol del pensament, relaxació, autodomini i alliberament de l’ansietat i l’estrès”. El Sr. Salmurri proposa una educació emocional dels nens i nenes des dels primers cursos escolars; i en aquest sentit, fa la següent reflexió: “Fixeu-vos que no serveix de res que un nen sàpiga moltes matemàtiques si els nervis el bloquegen en un examen o si l’ansietat o la falta de seguretat en si mateix l’impedeixen expressar el que sap”. La necessitat d’una educació emocional a l’escola la considera imprescindible i ho resumeix amb aquesta frase, que al meu entendre és molt gràfica: “ENSENYAR A UN NEN O NENA A DOMINAR LA MENT I ACONSEGUIR UNA PERSONALITAT EQUILIBRADA ÉS FACILITAR-LI EL CONEIXEMENT AVUI, I A MÉS, PROPORCIONAR-LI LA FELICITAT EN EL FUTUR”.

Les opinions del Sr. Ferran Salmurri estan molt bé; però es plantegen noves qüestions: Com és possible posar-ho a la practica amb tota la problemàtica que presenta l’escola actual: Alumnes difícils, falta de respecte cap als professors, agressivitat,...? Els horaris escolars estan sobrecarregats; d’on traurem el temps? El Sr. Salmurri opina que s’ha d’ensenyar als nens i joves empatia des del primer moment: “Els estudiants han de saber com discernir i sentir com a propis els sentiments i les necessitats de les persones del seu entorn. I tot això, sense cap mena de dubte, es pot aprendre” i en quant a la segona pregunta diu el següent: “Aprendre correctament a respirar i tècniques de relaxació, no sobrecarregarà la feina als professors ni als alumnes. Al contrari, aquestes tècniques facilitaran l’ensenyament, ja que milloraran el clima educatiu i a la vegada faran que es gaudeixi més de la vida escolar”.

Altres opinions com la del psiquiatre Enrique Rojas, especialista en depressions, afirma que la personalitat es defineix com la suma de: “sentiments, intel•ligència i voluntat” i diu que la “voluntat” és la veritable clau de la felicitat: “Una persona amb voluntat arriba més lluny en tots els sentits que una persona intel•ligent” La voluntat, diu, és la capacitat d’intentar aconseguir una fita tenint en compte les conseqüències. “La vida és una partida de pòquer; és més important saber jugar que tenir bones cartes”

Fóra desitjable que l’escola fes l’esforç d’obrir-se àmpliament a una verdadera educació emocional dels alumnes. Els valors i el control mental son imprescindibles per evitar el fracàs escolar i seguir correctament els plans d’estudi i, a la vegada proporcionar eines per viure una vida mes sana i feliç. Tot es resumeix en ajudar a adquirir hàbits saludables de vida, és a dir, menjar de manera sana i fer exercici, però també predisposar la ment i pensar de manera sana. En aquest sentit hi ha molta feina a fer. Espavila’t.

L’esforç és cosa de tots.
Anònim